wtorek, 5 lipca 2016

WYWIAD Z GAJĄ KOŁODZIEJ, AUTORKĄ "KALEJDOSKOP WSPOMNIEŃ"



Witajcie, mam dziś dla was wywiad z Gają Kołodziej autorką "Kalejdoskop wspomnień". Niedawno recenzowałam jej najnowszą powieść, która była naprawdę dobra. Gaja ma 27 lat, a na koncie aż siedem powieści. Pierwsza z nich "Wystrzałowa licealistka została opublikowana gdy miała zaledwie 18 lat.



Zapraszam wszystkich serdecznie do poniższego wywiadu:

1). Głowna bohaterka Pani książki Aniela ma wyrazisty charakter, czy posiadacie jakieś wspólne cechy ? 
Niewiele. Może determinację w dążeniu do celu :)


2).  Z tego co wiem pisze Pani od dziecka, w wieku 18 lat została wydana Pani pierwsza książka. Jak się wtedy Pani czuła ?
Jakbym dostała gwiazdkę z nieba. To był szok, radość, euforia. Nie spodziewałam się, że moja powieść naprawdę trafi na półki księgarskie.

3). Ile zajęło Pani napisanie "Kalejdoskop wspomnień"?
Pomysł na książkę powstał przed wieloma laty, ale długo odwlekałam samo jej pisanie, bo uważałam, że nie dość dobrze rozumiem problemy, z którymi zmierza się bohaterka. Powieść pisałam trochę ponad rok.


4). Czy ma Pani w planie kolejne książki, jeśli tak czy może Pani uchylić rąbka tajemnicy ?
Tak, jak najbardziej mam w planach następne książki. Kolejną powieść już skończyłam i zapewne ukaże się drukiem na początku przyszłego roku. A obecnie pracuję nad jeszcze inną. Zamierzam pisać całe życie.

5). Jaka jest Pani ulubiony pisarz/pisarka ? Czy stara się Pani na nich wzorować ?
Mam kilku ulubionych pisarzy, a są wśród nich A.A.Milne, Elizabeth Gaskell i Jane Austen. Styl "Przemilczeń" trochę wzorowałam na Jane Austen. Ulubieni pisarze, ale i w ogóle to, co czytam, ma wpływ na mój styl pisarski. Tak samo wpływ mają moje doświadczenia życiowe. Innymi słowy, dzieła pisarza są sumą jego doświadczeń jako człowieka.

6).Czy podczas pisania książek cierpiała Pani na brak weny czy może nie odstępowała Panią na krok ?
Oj, często cierpię na brak weny, nigdy na brak pomysłów. Zatem do pisania podchodzę jak do zadania dwufazowego: 1) wymyślić fabułę i bohaterów, 2) przelać te myśli na papier. Zwykle nad obmyślaniem fabuły spędzam dużo czasu, samo pisanie idzie migiem.

7).Jakie to uczucie gdy po wielu miesiącach pracy nad daną powieścią, nareszcie można wziąć ją w dłonie, zobaczyć w księgarni i czytać wiele miłych opinii i recenzji ?
Jak urodzić dziecko, a potem wydać je za mąż.

8). Czy ma Pani jakieś rady dla początkujących pisarzy ?
Pisać, pisać i jeszcze raz pisać. Przede wszystkim dla siebie.

9). Jaką książkę pisało się Pani najtrudniej ?  Może była to "Wystrzałowa licealistka" a może "Dar"?
Najtrudniej pisało mi się "Kalejdoskop wspomnień". Żałoba jest okresem, który każdy przeżywa na swój indywidualny sposób. Obawiałam się, że opiszę ją w sposób nieprzekonujący lub nierzeczywisty dla czytelników, dlatego też długo zwlekałam z pisaniem tej książki. Mam jednak nadzieję, że mi się to udało.

10). Jak wpadła Pani na pomysł napisania "Kalejdoskop wspomnień" ?
Chciałam opisać pierwszą miłość, która połączyła bohaterów już od kołyski. Tak też powstały losy dwóch rodzin, które wzajemnie przeplatają się przez dziesięciolecia.

Mam nadzieję, że wywiad wam się spodobał.
Chciałbym podziękować Gaji Kołodziej za odpowiedzi na moje pytania oraz Wydawnictwu Muza za możliwość udzielenia wywiadu.